نیازهای تغذیهای
غذاها از مواد مغذی تشکیل شدهاند و تغذیه صحیح یعنی خوردن غذای کافی و مناسب و دریافت مقدار لازم و کافی از هر یک از این مواد مغذی که برای حفظ سلامت به طور روزانه لازمند. این نیازها باتوجه به شرایط جسمی، محیطی و فردی متفاوتند و براساس سن، جنس، شرایط فیزیولوژیک، اندازه بدن و میزان فعالیت فرد تعیین میشوند.
انرژی:
دوران بلوغ شروع جهش رشد است. بنابراین، تأمین انرژی مورد نیاز بسیار ضروری است. میزان انرژی مورد نیاز دانشآموزان، به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت است و هر چه میزان تحرک و فعالیت بدنی دانشآموز بیشتر باشد به انرژی بیشتری نیاز دارد. کربوهیدراتها که بیشتر در نان و غلات وجود دارند و همچنین چربیها منابع تأمین کننده انرژی هستند.
پروتئین:
پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافتها و ساختن سلولها و بافتهای جدید مورد نیاز است. ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژی دریافتی دانشآموز کافی باشد میتواند نیاز بدن را برای رشد تأمین نماید. توصیه میشود حتی الامکان پروتئین حیوانی مانند پروتئین موجود در شیر، گوشت و تخممرغ که پروتئین با کیفیت خوب محسوب میشوند در برنامه غذایی روزانه دانشآموز گنجانده شود. در صورتی که در میان وعده نان و پنیر، نان و تخممرغ، کتلت، انواع کوکوها مثل کوکوی سیب زمینی و یا کوکوی سبزی و یا شیر و کیک مصرف شود، بخشی از پروتئین مورد نیاز این سنین تأمین میشود.
ویتامین ها و املاح معدنی:
ویتامینها و املاح معدنی از طریق پنج گروه غذایی اصلی در برنامه غذایی روزانه باید به بدن برسند. برخی از ویتامینها و املاح معدنی در دوران رشد نقش اساسی دارند و کمبود آنها موجب اختلال رشد دانشآموز میشود.
شایعترین کمبودهای ویتامینی در این دوران، کمبود ویتامین A و D و شایعترین کمبودهای املاح، کمبود ید، آهن، روی و کلسیم است.
اهمیت صرف صبحانه
نخوردن صبحانه میتواند اثرات منفی بر یادگیری دانشآموزان داشته باشد. در شرایط ناشتایی کوتاه مدت معمولاً سطح گلوکز خون به نحوی تنظیم میشود که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتایی طولانیتر باشد، به دلیل افت قند خون، مغز قادر به فعالیت طبیعی خود نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز حواس مختل میشود. دانشآموزانی که صبحانه نمیخورند بیشتر در معرض اضافهوزن و چاقی قرار دارند. نخوردن صبحانه و ناشتایی طولانی مدت موجب افت قند خون شده و در نتیجه در وعده ناهار به علت گرسنگی و اشتهای زیاد، غذای بیشتری خورده میشود که در نهایت اضافهوزن و چاقی را به دنبال دارد.
نکته
برای اینکه دانشآموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید شام را در ساعات ابتدای شب صرف کنند و حتی الامکان شبها در ساعت معین بخوابند تا صبحها بتوانند زودتر بیدار شوند و وقت کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند. اگر والدین صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کنند و هر روز دور سفره صبحانه بنشینند، خود مشوق دانشآموزان برای صرف صبحانه خواهند بود. والدین باید سحرخیزی، ورزش و نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را به کودکان خود بیاموزند. غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم و عدسی از ارزش غذایی بالایی برخوردارند. این غذاها را میتوان در وعده صبحانه به دانشآموزان داد. غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و تخممرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و کره و خرما، همراه با یک لیوان شیر، یک صبحانه سالم و مغذی برای دانشآموزان بهشمار میروند. یکی از دلایل نخوردن صبحانه در دانشآموزان تکراری و یکنواخت بودن آن است. تنوع در صبحانه، دانشآموزان را به خوردن صبحانه تشویق میکند
میان وعده ها
دانشآموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند. در این سنین دانشآموزان باید برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی، هر ۴ تا ۶ ساعت غذا بخورند تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.
ارزش غذایی میان وعدهها باید در نظر گرفته شود. موادی چون چیپس، غلات حجیم شده ارزش غذایی کمی دارند. استفاده از انجیر خشک، توت خشک، بادام، پسته، گردو، برگه زردآلو و انواع میوهها نظیر سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، زردآلو، لیمو شیرین و… سبزیجاتی نظیر هویج، کاهو، خیار و ساندویچهایی مانند نان و پنیر و سبزی، انواع کوکو و کتلت، نان و پنیر و خرما، میتواند به عنوان میان وعده در برنامه غذایی دانشآموزان قرار گیرد.
نکات ذیل را در تغذیه دانشآموزان به خاطر داشته باشید
انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانشآموزان در این سنین بستگی به اندازه بدن، سرعت رشد و میزان فعالیت آنها دارد. بنابراین یک الگوی غذایی یکسان برای دانشآموزان نمیتوان تعیین کرد.
تشویق دانشآموزان به ورزش موجب سوختن کالری دریافتی روزانه، شادابی و جلوگیری از اضافهوزن و چاقی میشود.
سرعت رشد دانشآموزان روز به روز در حال تغییر است بنابراین دریافت روزانه آنها از نظر انرژی و موادمغذی و به طور کلی مقدار غذای مصرفی آنها روز به روز تغییر میکند.
سوء تغذیه در این دوران موجب کاهش سرعت رشد جسمی، کوتاهقدی و کاهش قدرت یادگیری میشود.
استرس ناشی از رفتار اولیاء و مربیان یا استرسهای مربوط به امتحانات میتواند روی اشتهای دانشآموزان اثر بگذارد. اگر این تأثیر موقت باشد مشکلی ایجاد نمیکند، ولی ادامه بیاشتهایی دانشآموزان میتواند مشکل آفرین باشد. در این صورت باید با شناسایی و رفع مشکل به دانشآموزان کمک شود. گاهی اوقات استرس موجب زیادخواری دانشآموزان میشود. در مورد دانشآموزان چاق این مساله مهم و قابل توجه است. آموزش مناسب و مشاوره با دانشآموزان میتواند تا حدودی مشکل آنان را کم کند.
دانشآموزان رفتارهای غذایی والدین را الگوی خود قرار میدهند. بنابراین امتناع والدین از خوردن برخی از غذاها موجب میشود که دانشآموزان نیز آن غذاها را هر چند که دارای ارزش غذایی بالایی باشند، نخورند.
برای دانلود پاورپوینت کلیک کنید.تغذیه در نوجوانی