۲۹ تیر ۱۳۹۸

به نام خداوند خالق خوبی ها

کمبود روی یک مشکل بهداشتی عمده

روی به عنوان یکی از عناصر بدن در بسیاری از اعمال بدن نقش دارد؛ نقش مهمی در ایمنی بدن، بهبود زخم ها و کارکرد حواس بویایی و چشایی داردو برای رشد و نمو در دوران جنینی، کودکی و نوجوانی بسیار ضروریست.

کمبود روی یک مشکل بهداشتی عمده در سطح کشور محسوب می شود.

گروه های در معرض خطر کمبود

  • ›شیرخواران
  • ›کودکان
  • ›نوجوانان
  • ›زنان باردار وشیرده
  • ›کسانی که در طی روز کالری کافی دریافت نمی کنند.
  • ›افراد مسن
  • ›گیاهخواران
  • ›افراد دچار بیماریهای گواشی که منجر به اسهال می شود.

در موارد کمبود خفیف روی ممکن است تنها علامت، کاهش سرعت رشد کودک باشد که در نهایت می تواند سبب کوتاهی قد و نیز تاخیر بلوغ گردد. علایم دیگر کمبود خفیف شامل کاهش اشتها، آلوپسی، کاهش حس چشایی، کاهش حس بویایی، تاخیر در التیام زخم و اسهال مزمن است.

کمبود روی بدلایل متعددی از جمله دریافت کم روی از برنامه غذایی روزانه ، قابلیت جذب کم روی به دلیل وجود فیبر و فیتات در برنامه غذایی(مصرف نان هایی که در تهیه آنها از جوش شیرین استفاده می شود) ،افزایش از دست دهی روی از طریق دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری مثلا” ابتلا به اسهال های مزمن، سندروم های سوء جذب چربی، اختلالات کبدی، دیابت، نفروز و مصرف بعضی داروها مثل دیورتیک ها، جراحی و سوختگی ها وسوء تغذیه پروتئین – انرژی در کودکان ایجاد می شود.

روی در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی که منبع خوب پروتئین هستند وجود دارد. منابع غنی آن عبارتند از گوشت ، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و بادام زمینی، مواد غذایی لبنــی و غــلات سبــوس دار، سبــزی های سبز تیره و زرد تیره مقادیر خوبی روی به بدن می رسانند.

zinc

  درمان:

     در موارد کمبود شدید در شیرخواران روزانه ۲۰ میلی گرم و در سنین بالاتر روزانه ۵۰-۴۰ میلی گرم روی المانته توصیه می شود (روزانه ۳ تا ۴ میلی گرم روی به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن). در مواردکمبود خفیف، روزانه ۱ میلی گرم روی به ازاء کیلوگرم وزن بدن کافی است. در موارد سوء جذب ممکن است ۲ میلی گرم روی المانته به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن لازم باشد.

مسمومیت:

     مصرف مقادیر زیاد روی (۲ گرم) منجر به تحریک معده و استفراغ می شود. در بزرگسالان مصرف طولانی مدت مکمل روی به مقدار بیشتر از ۱۵ میلی گرم در روز توصیه نمی شود.

توجه داشته باشید!

مصرف بیش از حد روی یا هرماده مغذی دیگر نه تنها موجب بهبود وضعیت شما نمیشود، بلکه، مانع جذب سایر عناصر مورد نیاز بدن می گردد.

Related posts

4 دیدگاه

    1. مدیر سایت

      بله میتونین زینک استفاده کنین ولی همراه با مکمل بایستی از منابع غذایی روی بیشتر استفاده بشه ، برای افزایش قد کودکان همراه با مکمل ورزش های کششی و پرشی ضروریه

      پاسخ

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *